محدوده زمانی تغذیه کودک شما(تواد تا یک سالگی)
نوشته شده توسط : نت ویر

نوزاد

تولد تا ۴ ماهگی : منحصرا بوسیله شیر مادر ، شیر خشک یا ترکیبی از این دو تغذیه می شود . کودک توانایی ذاتی برای داد زدن ، مکیدن ، قورت دادن و باز کردن دهان دارند . ( و حتی آروغ زدن ) . بطور غریزی و بخاطر رفلکس فشار زبان ، بیشتر غذاهای جامد را از دهانش بیرون می ریزد که این عمل رفلکس خروجی نیز نامیده می شود .

۴ تا ۶ ماهگی : ممکن است یک کودک شش ماهه و یا حتی پنج ماهه برای غذای جامد آماده باشد اگرچه شیر مادر یا شیر خشک هنوز کفایت می کند .

علائم آماده بودن :

·         وقتی می بینید قاشق نزدیک می شود دهانش را باز می کند .

·         می تواند دهانش را دور قاشق قرار داده و از زبانش برای حرکت دادن غذا به اطراف در دهانش  استفاده می کند ، حرکات جویدن انجام می دهد اما گاهی اوقات غذا را می مکد .

·         می تواند تکه ای غذا را یا کف دستش بگیرد هر پنج انگشت را دور آن قرار داده آنرا به سمت دهانش حرکت دهد .

·         می تواند روی یک صندلی بلند صاف بنشیند.

۷ تا ۹ ماهگی :  زمان غذا دادن با انگشت یک کودک هفت ماهه باید بتواند انگشت شصت خود یا سبابه اش برای برداشتن تکه های کوچک غذا استفاده کند در خوردن غذا هایی که با قاشق به وی می دهند موفق تر می شود . با کمک شما وی می تواند از یک فنجان معمولی بنوشد می تواند مهارت ها ی نوشیدن و ارتباط دست و دهان را با استفاده از یک فنجان کوچک تمرین کند .

 

۸ تا ۱۰ ماهگی : توانایی جویدن و نوشیدن افزایش می یابند لب هایش را دور لبه ی فنجان جمع می کند و مایه ی بیشتری هنگام نوشیدن می خورد . جویدن دوار را شروع می کند (حرکت دادن آرواره برای بردن غذا به کناره یا گوشه ایی از دهان .) بطور خودکار شروع به خوردن غذای جامد بیشتر می کند.

 

 

۱۰ تا ۱۲ ماهگی : یک کودک یک ساله می تواند قاشق وفنجان را نگه دارد ، و تغذیه خود را شروع کند . از لب هایش برای  گرفتن غذا از قاشق و قورت دادن آن با لب بسته کمک بگیرد . هنگام گرسنگی به غذا اشاره کرده یا خود را به آن برساند . به آنچه شما می خورید علاقه نشان دهد . اگر کودکتان می تواند برای مدتی طولانی بنشیند می تواند کنار شما سر میز بنشیند البته به کمک صندلی کودک ، اگر چه بسیاری از والدین ترجیح می دهند که کودکشان را روی یک صندلی بلند قرار دهند .





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , سلامت کودک , ,
:: بازدید از این مطلب : 681
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: